Kolo

Jak jezdit do kopce?

V následujících řádcích se dočtete, jak jezdit do kopce. Dočtete se, jak co nejjednodušeji zvládat stoupání na kole. Naučíte se jak šlapat efektivně, ale také jak předejít zraněním a přetíženým svalům.

Návod jak jezdit do kopce

Prvním krokem jízdy do kopce je správné nastavení kola. Nejhlavnějším nastavením pro pohodlné a efektivní šlapání je výška sedla. Správným nastavením výšky sedla předejdete bolesti kolen, páteře a také celkově zvýšíte svůj výkon.

Ukážeme vám starý ověřený trik jako sedlo nastavit, abyste mohli snáze jezdit do kopce.

Jak nastavit sedlo na kole?

Před nastavením výšky sedla můžete také nastavit úhel a vzdálenost sedadla od řídítek podle toho, jak je to pro vás pohodlnější. Obujte se do bot, ve kterých na kole jezdíte.

jezdit do kopceNejlepší je výšku sedla nejprve zkusit bez jízdy. Opřete jednu stranu řídítek o stěnu, stiskněte brzdy, dejte nohu na přední pedál a pomalu si sedněte. Mělo by to být velmi jednoduché, ale případně to můžete zkusit tak, že vám někdo podrží řídítka nebo to prostě zkusíte za jízdy.

Dejte pedály tak, že bude jeden směřovat dolů a druhý vzhůru, přičemž ten spodní by měl být v pozici co nejdále těla (kyčelního kloubu). Položte patu přesně na střed pedálu (na osu).

Pokud je sedlo ve správné pozici, v tomto momentě by měla být noha natažená, aniž byste naklonili pánev na jednu stranu.

Když pak chodidlo na pedálu přesunete do správné pozice na ježdění, noha bude v koleně mírně pokrčená, což je nasvědčuje že máte sedlo nastaveno správně.

Nastavení odpružení na kole

Dalším trikem pro lepší výkon do kopce je zamknutí odpružení. Mnoho kol má dnes na řídítkách páku pro rychlé zamykání odpružení během jízdy. Pokud ne, mnoho tlumičů a vidlic má na sobě malou páčku, kterou odpružení zamknete. Také vám to pomůže zpomalit „rebound“ což je v angličtině rychlost odskoku vidlice.

Zamknutím odpružení dosáhnete toho, že se při šlapání vaše energie nebude „utápět“ směrem dolů, kde ji pohltí odpružení. Tvrdým nastavením kola tak vaše energie půjde tím směrem kterým má, co je dopředu.

stoupání na kole a jak jezdit na kole do kopce

Jízda vsedě na kole

Při sezení během stoupání byste se měli přizpůsobit úhlu kopce. Pokud jde o prudký kopec, měli byste se posunout na sedadle dopředu a celkově celou váhu přesunout víc na přední kolo, abyste zabránili jeho zvedání.

Vrchní část těla by měla zůstat uvolněná, ale bez velkého pohybu. Tím dosáhnete, že nejvíce energie využijete nohama.

Trikem na uvolněnou vrchní část těla, je uvolnit ruce tak, abyste je měli jakoby jen položené na řídítkách. To automaticky přesune vaši váhu dopředu a uvolní vrchní část těla.

Čím je stoupání prudší, tím více byste během sezení měli být nakloněni dopředu, ale pravděpodobně se budete naklánět automaticky, aniž byste na to mysleli. V případě, že sklon stoupání bude moc prudký, je výhodnější postavit se na pedály.

stoupání na kole

Jízda ve stoje na kole

Během jízdy do kopce ve stoje budete kolo automaticky naklánět ze strany na stranu, abyste si usnadnili šlapání. Nemůžete to ale přehnat, abyste nezačali přehnaně táhnout rukama. Hlavu byste měli držet vzhůru a dívat se dopředu.

Pokud už nebudete mít sílu jezdit do kopce, tak můžete využít určitý „psychologický trik“. Při těžké jízdě se nebudete soustředit na dlouhou cestu před vámi, ale pouze na blízkou vzdálenost, popřípadě na zem před vámi.

Dejte si přitom ale velký pozor na bezpečnost a nepoužívejte to na cestách po kterých jezdí auta, případně na neznámých cestách kde můžete prohlédnout vaši odbočku.

Stejně jako při jízdě vsedě, čím prudší kopec bude tím se budete více naklánět dopředu.

Terén stoupání

Náklon a poloha těla při stoupání také závisí na povrchu trati. V případě, že jedete po kluzkém terénu jako například bláto nebo štěrk, nebude dobrý nápad přesouvat moc váhy na přední kolo, protože zadní začne prokluzovat.

Také musíte zabránit nárazovému šlapání, a upřednostnit plynulý pohyb pedálů, při jízdě s větší setrvačnou rychlostí.

Při jízdě po náročném terénu jako jsou skály a kořeny také můžete zvážit, do jaké míry nastavíte zamknutí odpružení.

Měkká vidlice a tlumič vám mohou pomoci při překonávání těchto překážek. Všechny tyto faktory závisí velmi na stylu vaší jízdy, a také na typu a geometrii a typu kola.

Strava před jízdou na kole a hydratace

jízda do kopceVáš výkon ve stoupání velmi závisí na stravě před jízdou. Je dobré sníst něco lehkého a energického, co vás požene vpřed. Určitě vynechejte energetické nápoje, mnohem lepší volbou je iontový nápoj.

Složitost stravy závisí na tom na jaké profesionální úrovni se nacházíte, můžete dokonce požádat výživového poradce aby vám na míru upravil jídelníček.

Pokud jste jen občasný hobby jezdec úplně vám postačí jídlo nějakou dobu před jízdou, plus vzít si s sebou banán a lahev s vodou.

Hydrataci také určitě nepodceňujte protože při stoupání mine vaše tělo hodně tekutin. Existuje mnoho příkladů zranění, kdy dehydratovaný jezdec odpadl při sjezdu z kopce a vážně se zranil.

Obecné tipy, jak jezdit na kole do kopce

Stoupání někdy bývají velmi náročné, a neměli byste jít až na pokraj svých sil. Pravděpodobně vás čeká ještě cesta dolů, na kterou také potřebujete sílu, abyste ji zvládli bezpečně.

Není absolutně žádná ostuda kolo do kopce tlačit, je to mnohem lepší než přetížit některý ze svalů, což vás může na delší dobu zcela odstavit od ježdění.

Tlačení kola nahoru kopcem

Co se týče techniky, jde hlavně o dodržování všech rad, ale také zjišťovat co vyhovuje vám.

Čím více stoupání uděláte a častěji budete jezdit do kopce, tím více to pro vás bude jednodušší a budete si to stále více užívat. Také vaše technika bude každým kilometrem dokonalejší.

Zajímavé je také sledovat své zlepšování v mobilních aplikacích nebo na tachometrech. V první řadě ale na dvou kolech jde o zábavu a zážitky, a při těchto dvou věcech bude každé stoupání výzvou kterou budete chtít podstoupit.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Back to top button