Jak vybrat materiál rámu na kolo?
Díky tomuto článku zjistíte, jak si správně vybrat materiál rámu na kolo. Popíšeme vám přesné výhody a nevýhody nejvíce používaných materiálů, abychom vám usnadnili koupi. Existuje nespočet kreativních materiálů, ze kterých lze vyrobit rám na kolo, ale vám bohatě postačí ty které jsou popsány v následujících řádcích.
Z čeho se vyrábějí rámy kol
V první řadě je třeba poznamenat, že rámy kol jsou vždy vyrobeny ze slitin více materiálů. Nikdy nejde jen čistě o jeden materiál, jako například hliník nebo titan.
Nejdůležitějšími faktory materiálů jsou určitě tuhost a váha. Tuhost lze dosáhnout zvětšením průměru trubek, ale také zvětšením hrubosti trubek. To ale zvyšuje váhu kola, která by měla být co nejnižší.
Proto výrobci vždy hledají nejlepší možnosti použitím různých slitin, tvarů a úhlů, aby dosáhli co nejvyšší tuhost při co nejmenší váze.
Také je rovnocenným faktorem cena kola, protože i v rámci téhož materiálu, dražší rámy většinou bývají vyrobeny kvalitněji.
Duralové a hliníkové rámy na kolo
Hliník je zdaleka nejpoužívanější materiál rámu na kolo. Najdete jej na všech typech kol. Má velmi dobý poměr váhy a tuhosti, a v neposlední řadě dobrý poměr ceny a výkonu.
V současnosti se hlavně používá na levnější kola. Hliníkové trubky mají menší tuhost než ocel, a proto musí mít silnější stěny a větší průměr.
Navzdory celkově hrubším trubkám jsou ale hliníkové rámy stejně lehčí než ocel.
Nevýhody hliníkových rámů
Hliníkové rámy kola mají ale také své nevýhody. Materiál neabsorbuje vibrace tak dobře jako jiné materiály.
Stejně tak je hliník mnohem méně odolný, a po dlouhé době se může zlomit díky únavě materiálu.
Nemusíte se ale obávat, trvá to dlouhá léta a je třeba k tomu opravdu velmi náročné ježdění aby se materiál unavil, a silný náraz aby se zlomil.
Karbonové rámy na kolo
Tento materiál je zdaleka nejpoužívanější na dražší a profesionální rámy. Karbonové rámy jsou postaveny tak, že se pláty karbonu (uhlíku) spojí dohromady pomocí lepicího produktu, jako například pryskyřice.
Právě proto se rámy z uhlíkových vláken používají v nejprofesionálnějších soutěžích, jako například:
- Tour de France
- světový pohár ve sjezdu (UCI downhill world cup)
- nebo světová enduro série (EWS)
Výhodou karbonu je i to, že taková kola vypadají mnohem hezčí. Designéři mohou vytvořit tvary, které běžně nejsou možné při použití jiných materiálů. Proto designéři mohou zapojit kreativitu, a vytvořit nejen zajímavé tvary, ale i tužší rámy díky speciálním tvarům.
Na karbonovém rámu také nejsou sváry, a tím pádem jsou všechny linie krásně čisté.
Cena karbonových rámů
Co se týče ceny, karbon jako materiál rámu na kolo šel během posledních let výrazně dolů. Čím dál více lidí si kolo z karbonových vláken může dovolit. Stále ale platí, že tato kola bývají výrazně dražší než ta z jiných materiálů.
Nevýhodou je, že karbon je náchylnější k úderům z boku a snadněji praská. Pokud je karbonový rám prasklý, jediným možným řešením je koupě nového, protože rám ztratí svoji pevnost a je nebezpečné na něm jezdit.
Ocelové rámy na kolo
Ocel je slitina železa s uhlíkem. K výrobě rámů kol ji používají hlavně malé firmy, protože se s ní velmi snadno pracuje, a také je drahá pro použití do velké masové výroby.
Ocel se hlavně používala v minutě a byla hlavním materiálem pro výrobu kol. Přibližně posledních 10-20 let ale firmy našly lepší náhrady na výrobu, jako například hliník nebo karbon.
Výhody ocelových rámů
Co se týče výhod, ocel je stále mnohem tužší materiál než hliník. Ocel se také používá na touringová kola, na kterých strávíte v sedle třeba i celý den.
Ocel se používá také na bmx kola. Ty vyžadují maximální tuhost například vůči nárazům z boku, při kterých jsou karbon i hliník náchylné ke zlomení.
Nevýhodou oceli je v první řadě její vysoká váha. Také vám ocelový rám začne rezavět, pokud se o něj nebudete dobře starat, ale většina výrobců prodává rámy z oceli, která je ošetřena vůči rzi.
Titanové rámy na kolo
Titan je vzácným materiálem rámu na kolo. Je to kov, který má vysokou tuhost a nízkou váhu.
Pokud si chcete pořídit rám, který vám vydrží celý život, můžete se spolehnout právě na tento materiál. Velmi dobře tlumí vibrace a také vypadá stylově.
Je odolný vůči rzi, a proto se mohou rámy prodávat v přírodní podobě bez barvy. Také ho dokážete naměřit na milimetry přesně, takže si své místo našel u výrobců, kteří udělají kolo přesně podle proporcí vašeho těla.
Nevýhody titanového rámu
Co se týče nevýhod, titan je těžší než karbonová vlákna. Chcete-li dosáhnout podobné váhy jako u karbonového rámu, kolo bude velmi velmi drahé, případně bude nemožné jej vyrobit.
Rovněž je to velmi vzácný kov a není vůbec snadné jej zpracovat do podoby rámu na kolo. To přispívá k tomu, že titanový rám na kolo je většinou velmi drahý.
Dřevěné rámy na kolo
Ano, čtete správně. Dřevo jako materiál na kolo nemá téměř absolutně žádné výhody nad výše popsanými rámy. Jediným scénářem bývá, že kolo používáte jen občas, na cestu do práce nebo na nákupy.
Výhodou těchto rámů je právě jejich vzhled a styl. Různé typy dřeva mají různou kresbu, takže kolo bude vypadat opravdu výjimečně.
Budete se o něj muset ale více starat, a nebudete mít takové výhody jako nízkou váhu nebo perfektní tuhost. Výhodou dřeva pro lidi, kteří umí velmi dobře pracovat se dřevem je to, že si mohou zkusit vyrobit speciální rám podle svých představ.
Který materiál rámu na kolo je váš nejoblíbenější? Z jakého materiálu máte kolo vy? Případně máte s různými materiály osobní zkušenosti?
Poraďte také ostatními níže v komentářích.