Kolo

Jak opravit defekt na kole?

V tomto článku vám poradíme a ukážeme, jak opravit defekt. Stane se to naprosto každému, ať už jste přejeli po trnu nebo dopadli na ostrou skálu, prázdné kolo vám umí narušit plány výletu. Dnes si ukážeme, jak nejjednodušší opravit defekt za pomoci základních nástrojů, které zkušenější jezdci nosí s sebou.

Jak opravit defekt na kole?

Kola s duší nebo bezdušové pláště na kole?

V poslední době je velkým trendem jezdit na bezdušových pláštích. Spousta profesionálů ale i hobby jezdců pomalu přešlo na bezdušové pláště a zjišťují jejich výhody.

První výhodou je ušetření váhy kola. Odstraněním duší dokážete ušetřit cca 300 – 500 gramů z váhy. Není to tak moc, ale na dlouhých tratích to určitě pocítíte.

Také existuje typ cyklistů, kteří si velmi potrpí na každý nadbytečný gram váhy, a většina z nich přešla právě na tyto nové pláště.

Další výhodou je, že budete moci jezdit na mnohem nižších tlacích kol. Cyklisté hlavně před sjezdem dolů vypouštějí trochu vzduchu z kol, což jim umožní mnohem lepší přilnavost. U bezdušových plášťů můžete vypustit mnohem více vzduchu než s dušemi, aniž byste udělali do kola díru při dopadu na ostrou skálu.

Dobrým produktem na ochranu ráfků a propíchnutí pláště je také speciální pěnová ochrana, která se dá koupit v obchodech s koly.

Poslední výhodou je to, že můžete opravit defekt mnohem rychleji, což bude popsáno v pozdější části tohoto článku.

Prevence před defektem na kole

Abyste defekt nedostali, měli byste jezdit na vyšších tlacích kol, vyhýbat se keřům a nevyčištěným tratím, a také si dát pozor na dopady na ostré skály.

Někdy se ale defektu ani při nejvyšší pozornosti nevyhnete.

Jaké nářadí je potřebné k opravě defektu

Pokud chodíte na dlouhé jízdy na kole, nejlepší je opravit duši na místě namísto tlačení. K tomu se ale potřebujete připravit.

Určitě budete potřebovat pumpu nebo speciálně natlakované nádobky, které vám nafouknou kolo během pár vteřin. Také je lepší si vzít sebou novou duši místo lepidla a náplastí, protože bude oprava mnohem rychlejší. Pokud nejste zkušení v opravě defektů, určitě si pořiďte speciální páky na shazování plášťů.

V případě že kola nejsou uchycena rychloupínáky ale šrouby, tak budete potřebovat i klíče na šrouby, nebo si rychloupínák kupte, protože v případě potřeby vám výrazně usnadní a urychlí práci.

Při opravě defektu platí pravidlo jako při každé jiné opravě. Čím více budete defektu opravovat, tím rychleji vám půjde i ta nejsložitější činnost jako shazování pláště.

Po pár opravách pak defekt přestane být velkou překážkou, a budete schopen jej opravit s lehkostí během pár minut.

oprava defektu

Jak opravit defekt na kole s duší

Prvním krokem opravy je shodit kolo z rámu. Někteří zručnější cyklisté dokáží defekt opravit bez toho, ale je to mnohem náročnější.

Nejjednodušší je dát kolo dolů, pokud na něm máte rychloupínák. Pokud jej nemáte, použijte klíč, který bude sedět na šrouby a povolte kolo točením šroubu v protismeru hodinových ručiček. Na některá kola budete potřebovat dva klíče, z každé strany jeden, aby se vám šroub neprotáčel.

V případě že jde o zadní kolo, natáhněte rukou přehazovačku dozadu, a druhou rukou kolo vyjměte. Po shození kola odšroubujte hlavičku a jistící šroub na ventilu.

Shození pláště

Dalším krokem je shození plášti. Dá se to zvládnout i rukama bez pomoci nářadí tím způsobem, že postupně pojedete po obvodu ráfku a plášť budete kompletně natahovat do jedné strany.

Z opačné strany by pak měl plášť vyskočit z drážky. Nevyskočí-li sám, po natahování použijte nářadí.

Nejjistějším způsobem je ale použití originálního nářadí ke shození pláště. Jsou to většinou dvě plastové páky, s nimiž to půjde mnohem snáze. Plášť rukou natáhnete na jednu stranu a jednu páku vložte mezi ráfek a plášť.

Páku nechte uvnitř a udělejte totéž s druhou asi 15 cm od první. Potom na obě páky zatlačte tak abyste plášť dostali ven z drážky, za hranici ráfku.

Pokud se vám podaří toto, rukama nebo pákou už lehce pozhazujete plášť po celém obvodu.

V případě, že nemáte speciální páky, také lze použít ploché šroubováky. U těch si ale dejte velký pozor, protože ostrými hranami můžete propíchnout nebo roztrhnout duši.

Video návod jak opravit defekt na kole pomocí záplat

Hezký a podrobný postup jak zalepit defekt pomocí záplat. Je lepší použít samolepící záplaty nebo klasické s lepidlem?

Tipy jak rychle zalepit děravou duši a opravit defekt

Důležité je plášť shodit pouze z jedné strany, takže druhá strana bude pořád držet na kole, ale vy budete moci vybrat duši. Vyberte duši ven a zkontrolujte zda v ní stále není trn nebo jiná věc, která duši propíchla.

Pokud se tam takový objekt nachází, vyberte ho a nějakým způsobem si poznamenejte kde je duše propíchnutá, protože to místo bude později obtížné najít.

Pokud jste v duši nic nenašli, je načase najít, kde byla propíchnutá. Nejúčinnějším způsobem je duši trochu nafoukat, a postupně ji ponořit do nádoby s vodou, abyste viděli odkud vycházejí bublinky. Po nalezení místo označte, nebo si zapamatujte kde přesně díra je.

V případě, že je duše přeseknutá na velkém místě, budete ji muset vyměnit za novou. Starou duši nevyhazujte, dá se použít na mnoho různých chytrých způsobů.

Jak zalepit děravou duši na kole

Pokud je díra malá, přichystejte si originální lepidlo a náplasti pro lepení duší. Naneste trochu lepidla na díru, kolem ní a také po celé ploše náplasti.

Počkejte pár vteřin, dejte náplast na duši a mírně na ni tlačte asi 5 – 10 minut, což závisí na lepidle. Také k tomu můžete použít těžký předmět, nebo dát duši s náplastí do svěráku a velmi mírně to zmáčknout.

Během procesu zasychání lepidla je třeba učinit důležitý krok. Vizuálně a hmatem zkontrolujte vnitřek pláště na kole.

Udělejte to velmi důkladně, abyste zajistili, že to co vám propíchlo v kole se v plášti nenachází. V případě, že ostrý předmět nevyberete, duše se propíchne znovu po nafoukání.

Pokud trn nebo jiný ostrý předmět nenajdete, pravděpodobně se z kola dostal ven sám a je bezpečné duši znovu vložit dovnitř.

Po zaschnutí lepidla dejte duši zpět do ráfku a dejte si pozor aby nikde nebyla pokřivená. Nahoďte plášť zpět na ráfek podobným způsobem jako jste jej složili. Potom namontujte jistící šroub na ventil. Kolo můžete začít foukat, pokud máte silný kompresor, buďte raději opatrní a kolo foukejte postupně, ne najednou.

Znovu jednou rukou odtáhněte přehazovačku, dejte kolo kde má být a správně jej zatáhněte!

Přečtěte si také:

Jak opravit defekt na bezdušovém plášti

Ne vždy, když si všimnete méně vzduchu v kole, jde o defekt. Při velmi nízkém tlaku vzduchu a agresivní jízdě se může stát, že na malý moment mezi pláštěm a ráfkem vznikne mezera. Toho si všimnete úplně jednoduše – mezi pláštěm a ráfkem bude vytečeno bezdušové lepidlo.

Toto lepidlo bývá většinou ve výrazné barvě, přesně pro to, abyste jej snadno uviděli. V tomto případě kolo stačí dofoukat a můžete jezdit dál.

Pokud jde opravdu o defekt, dá se zcela jednoduše najít znovu pomocí vytečeného lepidla. Pokud je díra v plášti velmi malá, bude stačit kolo pořádně zatočit, což pomůže lepidlu dostat se do místa defektu.

Pokud je díra moc velká a samotné lepidlo nebude stačit, opravíte ji jednoduše pomocí speciálního nářadí na opravu bezdušových defektů.

Většinou to bývá proužek speciálního materiálu, který pomocí přiložené jehlice dáte do místa defektu. Potom pouze kolo znovu zatočte a nechte lepidlo chvilku zaschnout.

opravit bezdušový defekt

Pokud vám plášť úplně vyfučí, může se stát, že se oddělí od ráfku. Po zalepení díry vám v tomto případě pomůže buď velká pumpa a rychlý přísun vzduchu, nebo natlakovaná nádobka se vzduchem. To vám umožní bezdušový plášť nahodit správně.

Správné nasazení poznáte pomocí hlasitého zvuku, který plášť vydá při zaskočení na své místo.

Pokud máte jen malou pumpu a nedaří se vám to dokončit správně, vždy můžete z batohu vyjmout náhradní duši, dát ji do kola, nafoukat a zbytek opravit doma.

Oprava bezdušového pláště

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Back to top button