Jak koupit ojeté kolo?
Co si všímat v případě, že chcete koupit ojeté kolo? Kola jsou velmi populární položkou na bazarech. Je to velmi riskantní, a můžete tak skončit s velmi dobrým kolem za dobrou cenu, nebo se špatným kolem, na kterém později ztratíte spoustu peněz na opravy. Pokud jste velmi chytrý, dokážete si koupí, opravou a prodejem dokonce vydělat na živobytí. V tomto článku vám tedy prozradíme tipy jak koupit ojeté kolo na bazaru.
Rady při koupi ojetého kola
Hlavním pravidlem při koupi ojetého kola z bazaru je to, abyste o něm měli co nejvíce informací. Čím více informací máte, tím snáze odhadnete skutečnou hodnotu kola.
Jak staré je ojeté kolo?
Nejprve si ověřte, zda vám prodejce nelže o skutečném roce výroby rámu. Porovnejte si detaily a grafiku rámu s obrázky na internetu. Případně si můžete zeptat sériové číslo rámu, a ověřit si to přímo kontaktováním výrobce.
Zeptejte se, kolik předchozích majitelů ojeté kolo mělo, případně v jakém stavu jej současný majitel koupil. Nejlepší je, pokud budete druhým majitelem kola.
Projděte si s prodejcem všechny nejdražší komponenty, a ptejte se, jak byly udržovány, a zda jsou původní nebo vyměněné. Je těžké říci, zda je lepší mít původní nebo měněné komponenty, určitě si ale ověřte skutečnou prodejní cenu na internetu.
Všeobecná pravidla, jak koupit kolo na bazaru
Na koupi kol přes bazar je dobré to, že na všech kategoriích kol si musíte všímat přibližně stejných věcí. Existují jen velmi malé odchylky, na které je třeba si dát pozor.
Jak si koupit horské kolo přes bazar
Pokud si chcete pořídit horské kolo, určitě věnujte dostatek času rámu a odpružení, protože to jsou nejvíce namáhané a nejdražší části.
Kupujete-li dámské kolo, je ještě důležitější si jej před koupí pořádně vyzkoušet, aby se vám na něm pohodlně jezdilo. Na dámské kolo by také nemělo být náročné nasednout.
Čím dražší komponenty na kupovaném kole jsou, tím v lepším stavu by měly být – právě kvůli nim toto kolo kupujete. Je mnohem lepší mít levnou a funkční přehazovačku, než velmi drahou a ohnutou.
Smlouvání ceny ojetých kol na bazaru
Co se týká sjednávání ceny, měli byste cenu smlouvat pokud najdete chyby které nebyly popsány v inzerátu. Obecně zde ale platí pravidlo, abyste se nesnažili prodejce oklamat (a také se nenechat oklamat).
S každým rozumným prodejcem si budete moci o ceně promluvit a v klidu vyměnit argumenty, abyste dospěli do dohody, kdy budou obě strany spokojeny.
Přečtěte si také článek jak vyčistit kolo.
Čeho si všímat při koupi ojetého kola?
V této sekci jsme pro vás seřadili části kola od nejdražších a nejdůležitějších po ty nejlevnější.
Budete tak vědět, kdy se koupi vyhnout, ale také kdy se nenechat odradit od koupě v případě poškozených levných komponentů.
Nejdražší komponenty na kole
Při koupi kola z bazaru nebo ojetého kola přes internet si všímejte zejména těchto komponentů. Měly by být co nejvíce funkční, protože jejich výměna vás bude následně stát spoustu peněz a času.
Kontrola rámu kola
Na každém kole si komplet přejeďte rám, aby neměl praskliny.
Také je dobrým znakem, má-li trubka u řetězu chránič proti oděru od řetězu. Pokud je na tomto místě kolo velmi poškozené, majitel pravděpodobně nevěděl, jak o něj správně pečovat.
Malým oděrkám a škrábancům na rámu je obtížné se vyhnout. Neměl by to být velký problém při koupi kola z bazaru, ale v případě velkého množství škrábanců si můžete požádat o nižší cenu.
Na karbonovém rámu je velmi obtížné najít prasklinu, tak si pozorně rukou a vizuálně projeďte komplet celý rám. Prasklinu by mohly identifikovat například bublinky na laku.
- Mohl by vás zajímat také článek jak si vybrat materiál rámu na kolo?
Je obtížné zpozorovat, zda je rám ohnutý nebo ne. Abyste to mohli zjistit, tak po vizuální kontrole se na kole převezte. Pokud jste schopni na kole běžně jezdit bez rukou zkuste to. V případě, že je rám ohnutý, bude vás to bez držení naklánět do jedné strany.
Skvělým znakem dobré péče o kolo je to, má-li na sobě ochranné fólie. Těmi lze dokonce zamezit odřeninám, takže rám na kole z bazaru bude vypadat jako nový.
Kontrola odpružení na kole
V první řadě se ujistěte, že trubka vidlice není moc krátce odříznuta. Nejlepší je, pokud dostatečně vyčnívá nad představec, nebo je pod představcem spousta podložek. V tom případě máte prostor k tomu, abyste si ojeté kolo kolo přizpůsobili na svou velikost.
Písty vidlice musí být bez škrábanců a pěkně čisté, to bývá jedním z hlavních znaků dobré péče o kolo.
Rovněž by neměla být žádná mezera mezi pístem a těsněním, to by mohlo způsobit velmi vážné problémy uvnitř vidlice.
Zablokujte přední brzdu, a zkuste kolo zatřást dopředu a dozadu. Díky ohebnosti materiálů by se řídítka měla málo a pružně pohybovat. Pokud ale cítíte nárazy na jednu a druhou stranu, nebo velký pohyb, musíte zjistit, zda se jedná o pohyb ve vidlici, brzdě nebo ložiskách. Pohyb ve vidlici je velmi špatným znakem a měli byste od koupě odstoupit.
Zeptejte se také, jaký je rok výroby vidlice a zda byla repasována. Repasování může být dokonce dobrým znakem toho, že vidlice bude fungovat jako nová v případě, že to bylo uděláno profesionálně.
Při kontrole zadního odpružení také zkontrolujte píst a těsnění. Zde je také velmi důležité zkontrolovat zadní stavbu a ložiska, díky kterým je zadní část rámu pohyblivá.
Chyťte zadní kolo, a mírně ho rukou zatřeste ze strany na stranu. Kolo by se mělo jen trochu a pružně pohybovat. Pokud se pohybuje více a cítíte nárazy, chyba bude buď v náboji, výpletu nebo v ložiscích. Ložiska rámu nelze snadno koupit a vyjde vás to draze.
Nasedněte na kolo, postavte se na pedály a pořádné odpružení stiskněte prudkým pohybem dolů. Pár krát takto odpružení vyzkoušejte, zda jde plynule, tiše a příjemně. Také vyzkoušejte, zda funguje zamknutí a nastavení odskoku.
Celkově by mělo být odpružení v co nejlepším stavu, a neměli byste kupovat kolo s nedostatky v těchto komponentech.
Kontrola kol na kole
Kola se skládají z pár dražších komponentů – náboje, ráfky a kotouče. Náboje a ráfky by měly být v dobrém stavu, protože pokud jsou poškozené, budete při výměně potřebovat zaplatit i za nový výplet kola. Co se týče brzdových kotoučů, mohou být jednoduše vyměněny.
Otočte kolo naopak, a zatočte nejprve přední a poté zadní kolo. Ujistěte se, že výplet je dostatečně dotažen, a že na kole není osmička nebo „vejce“. V případě, že má kolo malou osmičku a pevný výplet, stále to lze opravit. Pokud je ale výplet povolen, a kolo chodí do stran více než 3-5 mm, kolo budete potřebovat vyměnit. Brzdové kotouče by neměly mít škrábance, odlomení a rez.
Pokud kupujete kolo s ráfkovými brzdami, ráfky by měly být zcela ploché. V případě, že je na nich mírný ohyb dovnitř nebo ven, je to způsobeno opotřebením a jsou pravděpodobně velmi staré.
Zkuste kolo zatočit, a zkontrolujte náboje. Kola by se neměla sami rychle zastavovat. A neměli byste slyšet chrastění nebo mnutí. Zadní náboj bude samozřejmě vydávat typické klepající zvuky.
Kontrola brzd na kole
Pokud jsou na kole hydraulické brzdy, zeptejte se majitele kdy naposledy byly odvzdušněny. Všechny brzdy by se měly snadno mačkat, a měly by se sami rychle vracet zpět.
Rozjeďte se na kole, a jednotlivě odzkoušejte zda brzdy fungují správně.
Jak zkontrolovat pohon na kole
Prvním špatným znakem je roztažený řetěz. Řetěz změříte buď speciálním nástrojem, šublerou nebo pravítkem.
Zjistěte si dříve správné rozměry řetězu na internetu. Indikátorem roztaženého řetězu na kole z bazaru jsou také nepravidelně obroušené zuby na přední pile. Zkuste řetěz chytit do rukou, a zkusit ji horizontálně ohnout. Neměla by být v tomto případě moc volná.
Samotný řetěz není až tak drahý na výměnu, problémem je to, že se díky špatnému řetězu poškodila celá kazeta i přední pila, a to vás nevyjde vůbec levně.
Přehazovačky odzkoušíte jízdou na kole a odzkoušením komplet všech převodů. Hlavně jsou-li přehazovačky drahé, měly by jet lehce a velmi rychle.
Teleskopická sedlovka
Pokud má kolo teleskopickou sedlovku, zkontrolujte těsnění a čistotu pístu a zda vám vyhovuje její velikost. Teleskopická sedlovka je totiž drahá záležitost.
Zkuste ji vysunout a zasunout pár krát po sobě, přičemž myslete na to, že dolů pravděpodobně nepůjde nejsnáze. Nejlepší když ji vyzkoušíte při jízdě na kole.
Středně drahé komponenty na kole z bazaru
V případě, že tyto komponenty budou poškozeny, je na vás zda takové kolo koupíte. Nejsou ale až tak drahé a náročné na výměnu jako komponenty v předešlé kategorii.
Hlavové složení zkontrolujete stejným testem jako přední vidlici (zatažením přední brzdy a třesením kola dopředu a dozadu). Hlavové složení kola by mělo být zcela pevné při tomto pohybu, protože malý a pevný pohyb by měl vycházet z vidlice.
Otočte řídítka na maximum do jedné a druhé strany, přičemž by to mělo jít hladce a úplně potichu.
Pro kontrolu středového složení chytněte kliky do obou rukou a horizontálně jimi hýbejte ze strany na stranu. Ve středovém složení by neměl být žádný pohyb a při jízdě by mělo být tiché a bez odporu.
Zkuste nasednout na kolo, a prudce zrychlit, a zda středové složení nevydává zvuky. Někdy se může stát, že ve středovém složení způsobuje pukání nečistota, v jiných případech to ale mohou být špatná ložiska. Také zkontrolujte oděrky nebo praskliny na klikách.
Nejlevnější komponenty
Poškození a opotřebování těchto komponentů by vás nemělo odradit od koupě, protože se opotřebují každému při běžné jízdě, a jsou levné pro výměnu.
Do této kategorie patří:
- gripy
- hadičky
- pláště a brzdové gumičky
- brzdové plotýnky
- sedlo
Také se ujistěte, zda je sedlovka dostatečně dlouhá a nastavte si kolo na vaši výšku. Koupě nové sedlovky (není-li teleskopická) nebývá drahá záležitost. Výměna těchto komponentů za nové také učiní ojeté kolo více osobním pro vás.
Máte více tipů na to, jak zkontrolovat ojeté kolo před koupí?
Neváhejte se o to podělit s ostatními v komentářích níže…