Kolo

Jak jet na kole dolů kopcem?

Představte si scénář, že jste právě dokončili stoupání na kopec, a jedete se připravit na sjezd. Jak připravit kolo, tělo a mysl na jízdu dolů kopcem? V tomto článku jsou popsány postupy a techniky, které vám pomohou nejen sjet kopec co nejbezpečněji, ale také jak si to co nejvíc užít. Tipy pocházejí ze světa horských kol, ale mnoho z nich také můžete použít na cestách. Jak tedy jet na kole dolů kopcem.Jak jet na kole dolů kopcem

Nastavení a geometrie kola pro jízdu dolů kopcem

Před jízdou z kopce vždy na rychle zkontrolujte kolo. Důležité je například podívat se zda jsou správně dotažená kola a zda správně fungují brzdy.

Nejzásadnějším tipem jako na bezpečnou a zábavnou jízdu dolů kopcem je výška sedla. Během stoupání jste měli sedlo určitě ve vysoké poloze, což ale bývá při jízdě dolů poněkud nebezpečné.

Při sjezdu se doporučuje dát sedlo do co nejnižší polohy, což vám usnadní přejíždění přes překážky, ale také jízdu po prudkých částech trati.

Nastavení odpružení při sjezdech

návod jak jezdit dolů kopcemV druhé řadě je třeba se postarat o odpružení. Úplně odemčené odpružení vám zaručí bezpečnou jízdu, zábavu a také využití plného potenciálu kola.

Překonat všechny překážky jako kořeny a skály bude snazší při dobře nastaveném odpružení.

Odskok (rebound)

Co se týče rychlosti odskoku (rebound), obecné pravidlo je, aby byl zadní tlumič nastaven pomaleji než přední vidlice. Přední vidlice může být klidně nastavena na nejrychlejší odskok.

U rychlého zadního tlumiče by to ale bylo nebezpečné, protože kolo by mělo tendenci házet vás na přední kolo, takže byste mohli přeletět přes řídítka.

Tvrdost vidlice a tlumiče

Co se týče tvrdosti vidlice a tlumiče, je třeba si prohlédnout doporučení výrobce podle modelů, které máte.

Odskok a tvrdost jsou ale velmi individuální záležitosti a každý jezdec si je přizpůsobuje po svém, takže můžete experimentovat a zjistit při jakém nastavení se při sjezdu cítíte nejlépe.

Doporučený tlak v kolech při sjezdu

Při stoupání na kopec se vyplatí jezdit na vysokém tlaku v kolech, abyste omezili valivý odpor a stoupali snáze. Mnoho jezdců ale při přípravě na sjezd vypustí trochu vzduchu z kol.

Někteří cyklisté to berou do extrémů, a pomocí barometru si nastaví ideální tlak v kolech pro ně. Nižší tlak vám zlepší přilnavost kol a tím pádem i celou ovladatelnost kola. Také se budete cítit bezpečněji.

Doporučený tlak v kolech při jízdě na kole

Nemůžete to ale přehnat, protože při nízkém tlaku vzduchu v kolech můžete při nárazech na kořeny a skály dostat defekt, v horších případech proseknout duši nebo dokonce poškodit ráfek, což může být velmi drahá záležitost. Přečtěte si také článek jak opravit defekt na kole.

Tělesná příprava na sjezdy dolů kopcem

Před sjezdem, hlavně po náročném stoupání je velmi dobré si na chvilku odpočinout. Poseďte si na chvilku, přičemž určitě doplňte energii a tekutiny.

K doplnění rychlé energie je výborným jídlem například banán.

Určitě doplňte tekutiny, protože se potom budete cítit lépe a silněji, ale v prvním případě zamezíte zranění, nebo dokonce zabráníte odpadnutí během sjezdu v důsledku dehydratace.

kolo sjezdDoba odpočinku závisí naprosto na vás, v případě, že se vám točí hlava sjezd určitě na pár minut odložte a vypijte více tekutin.

Po odpočinku a přípravě kola je dobré se rozcvičit a zahřát svaly, abyste byli během sjezdu v plné formě. Velmi krátká rozcvička vám pomůže v prevenci proti namoženým svalům, a také se budete cítit mnohem lépe a celkově schopněji na kole.

Poloha těla během sjezdu na kole

Poloha těla velmi závisí na geometrii kola. Při jízdě na starších kolech bylo trendem nahýbat se velmi dozadu nad zadní kolo. To samozřejmě funguje, ale není to ideální způsob jízdy na novějších kolech s moderní geometrií.

Vrch těla

Při jízdě se musíte nastavit do takzvané „agresivní polohy“. Hlavu mějte vždy nasměrovanou ve směru kam chcete jet, a dívejte se pár metrů před kolo, ne přímo před přední kolo. To zaručí, že budete mít hlavu zvednutou, s tváří směřující dopředu.

Hlava a ramena by měly být stabilní, ale ne ztuhlé.

Ruce

Ruce byste měli mít mírně pokrčené a uvolněné podle situace. Nejlepší je ruce nemít stabilní a nebát se jimi pohybovat a tlumit nárazy. Lokty by měly směřovat navenek, ne dolů.

Hřbet

Hřbet by měl být co nejvíce rovný a ramena stabilní. Celková váha těla by měla být směřována přibližně nad střed kola.

Abyste neohýbali záda, bedra musí být velmi pohyblivá. Ideální je bedra pohybovat nejen ve směru nahoru a dolů, ale i do boků a přesouvat tak těžiště těla na strany kola podle terénu.

Nohy, kolena a kotníky

Kolena je třeba mít mírně pokrčená. Ne moc pokrčené pro to, abyste mohli tlumit nárazy z překážek, ale ne moc natažené aby bylo těžiště těla nižší. Stejně jako lokty by měla kolena směřovat mírně ven a kolo by mělo být pod vámi pohyblivé ze strany na stranu.

Co se týká kotníků také je dobré je mít mírně ohebné, ale celkově špičky nohou táhnout vzhůru.

Poloha celého těla při sjezdu

Co se týče celého těla při sjezdech dolů kopcem na kole, nikdy není dobré být úplně ztuhlý. Moderní geometrie kol funguje nejlépe, když je tělo ve středu kola a ne kompletně nad zadním kolem.

Při prudkých pasážích se můžete nahnout více dozadu, ale určitě také celkově pokrčte nohy a snižte těžiště těla.

sjezd na koleToto jsou úplné základy jízdy na kole, které vám jako hobby jezdci postačí. V případě, že se chcete posunout na mnohem vyšší level, po zvládnutí těchto kroků můžete například navštívit speciální lekce v bike-parcích, kde vám do detailů vše vysvětlí.

Ne mnoho hobby jezdců jezdí ve správné poloze, ale ti kteří jezdí to velmi ocenili, protože to zlepšilo jejich rychlost, bezpečnost a požitek z jízdy.

Pokud se v této poloze nebudete cítit dobře, dejte tomu pár jízd, případně zvažte posilování mimo kolo, a uvidíte, jak se vaše jízda zlepší.

Obecné tipy a bezpečnost jak jít dolů kopcem

Sjezd je část jízdy, kterou si užijete nejvíce, ale je také nejméně bezpečná. Vždy určitě noste dobře zapnutou přilbu, protože to je věc, která zachránila mnoho životů i při nejjednodušších jízdách.

Chcete-li se věnovat extrémnějším disciplínám cyklistiky jako například freeride nebo sjezd, měli byste zvážit koupit „fullface“ nebo „integrální“ přilbu, a také chrániče kolen. Přečtěte si také Jak vybrat přilbu na kolo.

Velmi dobrým tipem je také nosit brýle, protože při rychlosti vám oči budou slzet, případně se vám do očí dostanou malé mušky a budete muset zastavit.

Sjezdy většinou bývají rychlé, a ať už jedete po silnici nebo po trati v lese, vždy je třeba předvídat. Za nepřehlednou zatáčkou může být například turista, auto nebo spadlý strom, proto je vždy třeba mít prst připravený na brzdě a být si jistý, že můžete bezpečně zastavit.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Back to top button